zaterdag 1 december 2012

De Waaromfase

Van kinderen wordt alom geaccepteerd dat ze een waaromfase hebben, maar ik ben er op mijn oude dag ook weer in teruggevallen. Meerdere keren per dag hoor ik mezelf denken waarom!? Voorbeelden? Te over. Ik zal ze voor eenieders welbevinden niet in 1 blog proppen. Hierbij deel 1.
  • Waarom zetten mensen met een standaard aan hun fiets deze stándaard 3 klemmen breed voor de klemmen? Zet hem er dan náást. Idem voor scooters (5 klemmen breed).
  • Waarom kijken mensen geveinsd oplettend achterom om vervolgens de klapdeur in je gezicht te laten eh...klappen?
  • Waarom gaan mensen midden op het fietspad lopen als het trottoir zowat nog breder is? En je dan woest aankijken als je TINGELING roept? (Na enkele laffe diefstallen ben ik mijn eigen bel). 
  • Waarom kómt ineens alles? Klinkt raar? Let er maar eens op. Deze geruisloze grasmaaier komt met gratis gepersonaliseerde oordoppen. En deze komen in drie kleuren. Geen gehoor! Gewoon uit het Amerikaans. Letterlijk. Lelijk. 
  • Waarom laten mensen de tonen onder hun telefoontoetsen aan staan? Zodat je als trein-of busbuur horendol wordt van al die piepjes en bliepjes, terwijl sms zo'n geruisloos medium kan zijn.
    Laatst kon ik me niet meer bedwingen. Ik zei op behoorlijk ingehouden toon dat je de bliepjes ook kan uitzetten. "Ja dat weet ik," was het vriendelijke antwoord, "maar dan weet ik niet wat ik sms." "Oh ok," zeg je dan. En je voelt je nog betrapt ook. En verbijsterd over hoe je je dat nou nooit hebt kunnen realiseren.* Tot je je bij het uitstappen afvraagt hoe ze dat doet met de antwoorden. Snapt ze dan niks van zonder bliepjes...  
  • Waarom zitten babyverschooninstallaties vrijwel altijd alleen in het damestoilet?

  • Waarom kiezen mensen voor een bonnetje uit de geldautomaat bij het opnemen van geld om het vervolgens in de automaat te laten hangen, of nog erger: het gewoon op straat te smijten?
  • Waarom staan mensen stante pede stil aan het eind van de roltrap om op hun gemak rond te gaan kijken terwijl iedereen moeite moet doen om niet over ze heen te vallen?
  • Waarom gaan die waaromvragen vaker over ergerlijke zaken dan om gebeurtenissen waar je dolgelukkig van wordt? 
  • Waarom stel ik de rest niet even uit tot een volgend blogje? Ja waarom niet?

*Help onthouden dat dit me doet denken aan het verhaal van de wilde ui.

Foto's: Fietsenrek: SP Amsterdam, Babyplank Citronair, Bananen: bron onbekend.

BTW: Waarom het opmaken van een pagina in Blogger zo moeilijk is omdat alles steeds verschuift en niet WISIWYG is, is ook nog een vraag...

2 opmerkingen:

  1. haha heerlijk herkenbaar al dezewaarom's! Vooral die roltrap kwestie...en dan helemaal als je haast hebt om een trein te halen ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. *Help onthouden dat dit me doet denken aan het verhaal van de wilde ui.

    Ben benieuwd naar je verhaal.

    Helga

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk als je een reactie achterlaat. Hier, of op Twitter of Facebook.

Reageren zonder koppeling met welk account dan ook? Reageer met de optie Anoniem en zet eventueel je naam gewoon in je bericht.